Новини

Підтримка креативних індустрій в Україні виходить на новий рівень

20 вересня 2018, 11:39

За останній рік в українському суспільстві з'явилося усвідомлене позиціонування креативних індустрій. Це пов'язано з розширенням і розвитком вітчизняного аудіовізуального ринку. Він реально розвинувся завдяки новому Українському культурному фонду, програмам фінансування кіно і міжнародним підпрограмам підтримки та розвитку контенту. Крім того, Міністерство економічного розвитку і торгівлі України розробляє експортну стратегію креативних індустрій в рамках Експортної стратегії України, затвердженої урядом 27 грудня 2017 року. Вперше такий документ передбачає створення умов для розвитку експорту саме креативної економіки.

19 вересня в рамках міжнародного форуму KYIV MEDIA WEEK відбувся круглий стіл «Підтримка креативних індустрій в Україні: що нового?». У заході взяли участь директорка Департаменту культури Київської міської державної адміністрації Діана Попова, директор British Council і британський культурний аташе Саймон Вільямс, заступник міністра культури України Юрій Рибачук, голова Державного агентства з питань кіно України Пилип Іллєнко, глава відділу комунікацій секції розвитку фонду UNICEF Ukraine Анна Суходольська, глава програмного відділу Українського інституту Ірина Прокоф'єва, а також керівник напряму з розвитку міжнародної копродукції компанії MRM Любов Крохмальна, яка була модератором дискусії.

Основними темами для обговорення стали стратегії розвитку представлених інституцій в середньостроковій перспективі, а також особливості вимог, які кожна з організацій висуває до претендентів фінансування.

Представник КМДА Діана Попова зазначила, що в Києві щороку з'являється дедалі більше цікавих культурних проектів, але, на жаль, вдала тематична стратегія не завжди збігається з ефективною стратегією маркетинговою. Незважаючи на це, держадміністрація зацікавлена ​​насамперед у культурній, а не комерційній складовій і має намір розширювати своє поле діяльності, підтримуючи нові культурні ініціативи. Серед проектів, які за останні кілька років отримали фінансування від держадміністрації, – фестивалі Kyiv Light Fest, Kyiv Art Week, «Крок», «Чілдрен кінофест», «Відкрита ніч», «Молодість», Docudays UA, Linoleum та ін.

Саймон Вільямс, своєю чергою, погодився з тим, що часто-густо виникає ситуація, коли люди, задіяні в культурному секторі, не мають досвіду організації, ведення бізнесу та маркетингу, а тому одним із важливих завдань є інформування про наявні можливості, а також навчання щодо правильного способу подання необхідних заявок завчасно. Як представник British Council Вільямс наголосив, що більшість проектів, у яких працює інституція, передбачають співфінансування (як від власне British Council, так і від Європейської комісії), тому можливе отримання гранту і для проектів, які співпрацюють з іншими організаціями, зокрема з державними.

Наступним до слова було запрошено заступника міністра культури Юрія Рибачука, який повідомив, що цьогоріч в Україні вперше на законодавчому рівні було визначено поняття креативних індустрій. Також він зважив на те, що серед пріоритетів Міністерства культури на декілька років – сприяння створенню та поширенню нового телевізійного контенту, а українські телевізійні продюсери можуть отримати фінансування на виробництво телепродукту в рамках програми підтримки патріотичного кіно. Юрія Рибачука підтримав і Пилип Іллєнко, який нагадав, що оскільки завданням Міністерства культури є формування політики у сфері кіно, то завдання Держкіно – це її реалізація. За словами Іллєнка, основна мета Держкіно – побудова діючої кіноіндустрії і встановлення системи правил, за якими вона функціонуватиме. Наступним необхідним кроком для реалізації задумів стане повноцінне запровадження системи cash-rebate.

Анна Суходольська, своєю чергою, нагадала, що для UNICEF головною проблемою лишаються проблеми дітей, а в організації першочерговою є соціальна спрямованість. Креативні індустрії розглядаються компанією як спосіб досягнення поставленої мети, а кіно часто-густо використовується для адвокації прав людини. До прикладу, серед реалізованих за підтримки UNICEF проектів – фільми про дітей, які постраждали через військові конфлікти. Суходольська акцентувала увагу на тому, що організація готова фінансувати соціально значущі проекти, в тому числі і спільно з іншими організаціями.

Дискусійний блок завершив виступ Ірини Прокоф'євої, яка поінформувала про поставлені завдання нещодавно відкритого Українського інституту, що підпадає під юрисдикцію Міністерства закордонних справ. Український інститут створено як вітчизняний аналог таких організацій, як Польський інститут і Французький інститут. Він перейматиметься формуванням культурного іміджу України на міжнародній арені і надаватиме можливості для представників українських культурних індустрій за кордоном. Наразі Український інститут перебуває на стадії формування і програмування, але згодом має намір стати комунікаційним хабом, який надасть певну допомогу зокрема українському контенту, використовуючи міжнародну співпрацю, вийти на якісно новий рівень.